Allure [2004]

Wyjawienie wszystkiego.
Szczerość Christiny każdego publicystę może przyprawić o wrzody żołądka. W rozmowie z nami zabiera głos na temat Britney, śpiewu z playbacku oraz Amerykańskiego Idola.

Na pokrytym cukrem placu zabaw muzyki pop, Christina jest uważana za bardziej cierpką niż Sour Patch Kid (kwaśny cukierek). Na liście rzeczy, których nie cierpi znajdują się programy typu reality show (‘są pozbawione sensu’), Las Vegas (‘ten przepych i turystyka’), randkowanie w gwiazdami showbiznesu (‘są zapatrzeni w siebie’) i zakupy (‘bardzo szybko mnie to nudzi’). Do tego dochodzi świat mody. ‘To po prostu nie dla mnie’, mówi nowa modelka Versace i Sketchers. ‘Marki, powierzchowność, całe to ‘dahling’ (prześmiewcza forma słowa darling – ang. najdroższa), i jakie jest to nowe słowo? ‘Gorge’ (skrót od gorgeous – and. wspaniały). To okropne.’

Przeciwieństwa i przekora – i za to ją kochamy. Około 30 sekund po tym, jak osiągnęła sukces za sprawą swojego pierwszego albumu, zamieniła swój słodki i niewinny wizerunek dżina w butelce na spodnie z rozcięciami, to oczywiste, że wciąż „walczy” z ludźmi, którzy się nią zajmują. ‘Nie jestem zainteresowana staniem na ładnej scenie, w ładnej sukience i śpiewaniem ładnej piosenki’ mówi Aguilera, malutka i burkliwa, wyglądająca ostro w nie firmowych rybaczkach i koszulce projektu Boba Scouta z rozpiętymi czterema guzikami. ‘Mogłam nagrać cały album wypełniony piosenkami w stylu ‘Beautiful’- jej hitem opowiadającym o poczuciu własnej wartości – ‘założyć ładną sukienkę i wszystkich zadowolić. To nie jest jednak dla mnie inspirujące, myślę, że dla innych również. Słowo ‘ładne’ reprezentuje stereotyp tego, co społeczeństwo uważa za ładne, na przykład blond włosy. Od słowa ‘ładne’ wolę słowo ‘interesujące’.
Jednakże Christinie takie zachowanie, które u kogoś innego byłoby odebrane bardziej jako zuchwałe niż zadziorne, zawsze uchodzi na sucho. Rzeczywiście, fakt, że ta nieznośna i nieprzyzwoita kobieta nie może utrzymać języka za zębami może być właśnie powodem dla którego ma ona aż tylu fanów. Do wszystkich klipów, w których trzęsie pupą i wątpliwych strojów z czerwonego dywanu jakie miała na sobie, dochodzi fakt, że ma w sobie więcej czystego talentu wokalnego niż jakikolwiek inny artysta z jej pokolenia. Zarówno ona jak i wszyscy w showbiznesie dobrze o tym wiedzą.

Glen Ballard, współtwórca tekstów i producent wielu hitów Alanis Morisette, pracował z Aguilerą przy piosence ‘The Voice Within’. ‘Dla Christiny nie jest ważne to, jak wygląda’, mówi. ‘Ponieważ to, co wychodzi z tej małej kobietki, to głos wielki jak Kansas!’ (A jak Christina opisuje ‘The Voice Within’? ‘Sezon świąteczny, potężna ballada, bla bla’.) I chociaż nawet medialni magnaci szanują jej talent, ona niekoniecznie szanuje ich samych. Pewnego wieczoru Christina wpadła na producenta muzycznego i męża wokalistki Mariah Carey, Tommy’ego Mottolę, w jej ulubionej włoskiej restauracji w Nowym Jorku. ‘Wysłał mi deser na swój koszt, więc kiedy wychodziłam podeszłam, żeby się pożegnać, a on powiedział ‘nie zapominaj, tu chodzi o to’, wskazując na tchawicę. ‘Wiem o co mu chodziło, ale bardzo mnie to zdenerwowało. Wiem, że potrafię wejść na scenę i zaśpiewać – nie chcę zabrzmieć zarozumiało – nie potrzebuję niczego, co odwraca uwagę, żadnych rekwizytów, pirotechniki, świateł, niczego. Na koniec dnia nic z tego nie ma znaczenia.’
Aguilera jest czuła na punkcie wyrażenia smoke & mirrors (dosłownie dym i lustra – potocznie to, co odwraca uwagę), stosowane w niekończącym się marketingu towarzyszącym sesjom zdjęciowym i konferencjom prasowym, określanym jako coś, ‘o czym od zawsze marzyłeś’, mówi. ‘Staje się to zgrzytem – zdajesz się wtedy sprawę, że jesteś po prostu produktem.’ Czasami jednak, zdaje się, że korzysta z tego marketingu kiedy wkłada ubrania przyciągające uwagę, a także dzięki fryzurom i piercingowi.’Mam 22 lata i uwielbiam odkrywać nowe rzeczy’ wyjaśnia. ‘Uwielbiam się bawić, jednak jeśli nie uważasz, możesz zatracić prawdziwą siebie pod całą tą fasadą’.

Ostatni rok był dla niej mieszanką istoty jej samej i fasadowości. Dla tego pierwszego, Aguilera wydała drugi album, stanowiący połączenie rocka i r&b Stripped (‘Chciałam wszystko uprościć i rozebrać się emocjonalnie’ – tak opisuje album, mówiąc z szeroko otwartymi oczami zapominając o niegrzecznym wydźwięku tego słowa). Ze strony fasady natomiast, odbyła trasę koncertową z kolegą z Klubu Myszki Miki, Justinem Timberlake’m (‘Ma wielkie serce – nie mogliśmy spędzić ze sobą zbyt wiele czasu’) i wzięła udział w jednym z najważniejszych wydarzeń roku – kiedy razem z Britney Spears pocałowała Madonnę (którą nazywa ‘ciężko pracującą’ i ‘nieustraszoną) w czasie występu na gali MTV Video Music Awards.
Oczywiście, cała trójka wiedziała, że występ jest wyreżyserowany i stworzony po to, aby przyciągnąć uwagę mediów, jednak Christina jest oburzona całym szumem. ‘MTV zachowuje się jak tabloid’ mówi. ‘Ma mentalność w stylu „Skierujmy kamerę na Justina! Na jego reakcję na Madonnę całującą jego byłą dziewczynę!On jej nie da, bo wie, że tego właśnie chcecie. Trochę się wkurzyłam na MTV. Pomyślałam sobie „Cześć, a co z występem?” Nienawidzę tego. Naprawdę nie mogę ścierpieć tej strony showbiznesu. Nawet jeżeli dała się na to namówić? ‘Zrobiłam to dla zabawy’ mówi. Bo występowanie może być fajne. Gdybym tylko chciała, mogłabym z tego wyjść – i nie sprzedawać płyt’ dodaje. Twarz musi iść tam, gdzie produkt.’

Oczywiście Christina nie nienawidzi wszystkiego na świecie. Ostatnio jej ulubionym filmem jest Basquiat, wydaje się ona identyfikować bardziej z malarzem niż z Madonną, która była kiedyś jego dziewczyną. ‘Oglądasz film taki jak ten i zdajesz sobie sprawę z surowości faktu bycia artystą’ mówi. Ludzie wokół niego chcieli go wykorzystać albo odkryć w nim nowego Van Gogha, jak ktoś sam stwierdził. Jego to nie obchodziło! I właśnie takich ludzi podziwiam, którzy zrobili coś, bo to kochali, a nie dlatego, bo ktoś inny tego chciał.’
Nie jest dla nikogo niespodzianką to, że nie waha się ona przy ocenie występów – jej lub innych. Zdaniem Aguilery duch Milli Vanilli był obecny podczas ostatniej gali MTV VMA. ‘Byłam bardzo zawiedziona’ mówi. ‘Nie będę wymieniać nazwisk, ale był tam artysta, o którym wiem, że potrafi śpiewać i również robić to na żywo, ale zdecydował się tego nie robić. Co się stało z muzyką? Nie musisz być wokalistą, żeby osiągnąć sukces. To smutne.’

Jeżeli ktoś wątpił w zdolność Aguilery do wyrażania własnej opinii, jej reakcja na występ z Madonną powinna to wyjaśnić. ‘[Britney Spears] potrzebuje rozgłosu, powiedzmy to otwarcie’ mówi. ‘Bo co innego ma w tym momencie? Cała ta bzdura z otwartymi ustami [podczas pocałunku] nie pojawiła się na próbie.’ Aguilera była zaskoczona muzyczną częścią występu. ‘Przed galą odbyłam rozmowę telefoniczną z Madonną, zapytałam co ze śpiewem. To było dla mnie ważne. Odpowiedziała, że „śpiew na żywo jest obowiązkowy”. Nie wiem co stało się w ostatniej chwili, ale to nie jest ważne… Byłam zawiedziona faktem, że to, co widzieli ludzie, nie było na żywo. To nie była wyłącznie Britney. To było po prostu rozczarowujące.’

Kolejne szczere wyznanie Aguilery dotyczy incydentu z inną koleżanką z branży. „Miss Independent”, hit z listy Top 40 nagrany przez zwyciężczynię Idola Kelly Clarkson, Christina stworzyła z przeznaczeniem na album Stripped. ‘Wyrosłam z tej piosenki’ mówi Aguilera, która nad piosenką współpracowała z producentem i tekściarzem Rhett’em Lawrence’m. ‘Odeszłam do innych rzeczy, bardziej wyszukanych, wtedy ta piosenka po prostu odpadła’. Po jakimś czasie usłyszała piosenkę w radiu, z Clarkson wymienioną jako jedną z tekściarzy. ‘Pomyślałam wtedy, ok, kiedy to zaakceptowałam albo kiedy tego nie zrobiłam i czyj tyłek mam skopać?’ mówi Aguilera. ‘To nie była jej wina, nie obwiniam jej, ale byłyśmy w tej samej wytwórni, to było dziwne. Wykonano kilka telefonów i cała sprawa dobrze się skończyła. Wszystko zostało naprawione.’
Wydaje się, że Aguilera postanowiła złagodzić taktykę szokową, którą zastosowała w swojej muzyce. ‘Mój następny album poświęcę wyłącznie głosowi’ mówi (jest w trakcie procesu zbierania pomysłów i pisania tekstów). ‘Chcę, żeby to było coś soulowego. Dizzy Gillespie, Etta James – wszyscy wiedzą, że ją uwiebiam – Coltrane. Chcę stanąć z mikrofonem, w świetle reflektora i po prostu to zrobić.’ Istnieje obawa, że jeśli zakryje ciało, ludzie przestaną ją zauważać. ‘Nie zliczę ile kostiumów włożyłam kiedy występowałam z Beautiful, kiedy siedziałam na stołku z mikrofonem czy nawet na czerwonym dywanie, ale czy zostało to kiedykolwiek opublikowane?’ mówi ze złością. ‘Nie, za każdym razem pokazują mnie, kiedy mam na sobie spodnie z rozcięciami.’

Być może nie złapią jej w spodniach, jeśli nie będzie ich nosić. Można mieć jednak nadzieję, że będzie się mocno trzymać i że pozostanie jak latarnia morska w swojej niszy muzycznej – że będzie bardziej jak Chrissie Hynde niż Celine Dion. Szanse są duże. ‘Jeśli chcesz być prawdziwym artystą, musisz zdać sobie sprawę z tego, że nie wszyscy będą cię kochać.’



Możliwość komentowania jest wyłączona.